10 ožujka, 2022 / Objavio: Osnovna Škola Ivana Lovrića
Danas je 3.c razred u NAŠOJ MALOJ KNJIŽNICI ugostio učiteljicu Fizike i Tehničke kulture Andreu Norac. Budući da nam je autorica knjige AHAA! Els Heinsalu otvorila mnoga pitanja, nadali smo se da ćemo od naše gošće dobiti neke odgovore.
Nakon što smo doznali čime se to fizika zapravo bavi i upoznali najpoznatije svjetske fizičare, dobili smo priliku sudjelovati u različitim pokusima. Trljanjem štapića o krpu uspjeli smo istim podignuti komadiće papira sa stola i pomaknuti limenku bez diranja, što je izazvalo veliko uzbuđenje u razredu. Nakon što smo trljali balon o kosu isti je ostao zalijepljen za zid, a dva takva balona su se međusobno odbijala. Ustanovili smo kako štapić kojeg smo prije protrljali krpom mijenja tijek vode na slavini.
Što se tu zapravo dogodilo i zašto?
Učiteljica Andrea nam je odala tajnu naoko čarobnih događanja. Objasnila nam je da se sve tvari sastoje od atoma. Atom u svom normalnom stanju nema pozitivan ni negativan naboj, ima isti broj protona (pozitivnog naboja) i elektrona (negativnih naboja). Ako atom izgubi jedan ili više elektrona, onda ima pozitivan naboj, a ako dobije još koji elektron onda će imati negativan naboj. Atomi vole biti uravnoteženi i u jednostavnim će uvjetima privlačiti suprotni naboj kako bi se uravnotežili.
Kad se različiti materijali trljaju jedni uz druge, elektroni mogu biti „izbijeni“ iz površine atoma jednog materijala i mogu se prenijeti na površinu atoma drugog materijala. Tako površina jednog materijala ima više pozitivnog naboja, a površina drugog materijala više negativnog naboja. Kad se balon protrlja uz vunu ili neku drugu tkaninu, on dobiva elektrone vune i postaje negativno nabijen. Balon se tada može pripojiti uz neutralnu, nenabijenu površinu, jer negativno nabijeni atomi žele biti uravnoteženi. Taj se efekt može vidjeti nakon trljanja cipela o tepih i potom dodirivanja metalne kvake na vratima. Ako se izgradi veliki broj negativnog naboja, oni će poskočiti i izazvati iskru koju možemo vidjeti i osjetiti kad dodirnemo neutralnu površinu metalne kvake na vratima.
Na kraju sata su učenici mogli osjetiti i vidjeti elektricitet na „vlastitoj koži i kosi“. Hvala učiteljici Andrei na izuzetno zanimljivom satu! Dobili smo mnogo odgovora na mnoga naša pitanja.
Učenici 3.c razreda sa školskom knjižničarkom